July 01, 2017

Kredi İle Yaşanan Bencil Hayatlar Hakkında

Zekat-faiz ilişkisini hiç düşündünüz mü? Faizin haram olmasının zekat ile de ilişkisi olduğunu biliyor musunuz? Faizin haram olmasının sebeplerinden biriside zekat ibadetine engel olmasıdır.

Zekat Kuranda neredeyse namaz kadar sık tekrarlanan ama günümüzde en az yerine getirilen ibadettir. İbadet özelliği yanında sosyal yardımlaşmanın sağlanması ve gelir eşitsizliğinin azaltılması için gereklidir. Fakat günümüz faiz çarkı ve yanlış yönlendirilen toplumsal anlayış sebebiyle zekat neredeyse unutulan bir ibadet haline gelmiştir.Geleneksel din anlayışı da zekat önünde engel teşkil etmektedir. Bu anlayışa göre zekat kişinin her yil mal, mülk, parasinin 1/40’ini fakirlere dagitmasi zorunlulugu olarak anlatılmaktadır. Kuranda böyle bir oran verilmemektedir:

Bakara 219 :”Ve sana neyi infak edeceklerini sorarlar. De ki: “Verebildiğiniz her şeyi.” Allah, size ayetlerini açıklar; umulur ki düşünürsünüz.” (Bu ayet genelde ihtiyaçtan arta kalanı diye çevirilir ama ayette geçen ”afve” kelimesi daha çok vazgeçebildiğiniz, verebildiğiniz manasına yakındır.”

Çoğu kişi fazla incesini düşünmediği için faizi sıradan bir ekonomik argüman olarak görüyor. Gerçekte faiz zekat, sadaka gibi maddi yardımların önünde ki en büyük engeldir. Faiz denince akıllara sadece bankadan çekilip ödenemeyen krediler yada tefeciler gelmemeli aslında genele bakıldığında oluşturduğu suni gelirin de zekat önünde çok büyük bir engel olduğu görülecektir.

Bakara 275: ”Faiz (riba) yiyenler, ancak şeytanın dokunduğu kimsenin kalkışı gibi kalkarlar. Bu, onların: “Alışveriş de faiz gibidir” demelerinden dolayıdır. Oysa Allah, alışverişi helal, faizi haram kılmıştır. Kime Rabbinden bir öğüt gelir de vazgeçerse artık geçmişi kendisine, işi de Allah’a aittir. Kim de (faize) geri dönerse, artık onlar ateşin halkıdır, orada ebedi kalacaklardır.”

Maalesef günümüzde kendini Müslüman olarak tanımlayanlar zekat vermemek için çok çeşiti bahaneler geliştirmiş durumdadır. Çoğu kişi için maddi yardım senede bir defa verdikleri 50-100 tl’lik fitreden ibarettir. Yardım yapılan kişinin rencide olmaması için uygulanan gizli yardım prensibi suistimal edilerek bu gizlilik sayesinde nerdeyse hiç yerine getirilmemektedir.

Müslüman diye nitelenen ülkelerin gerçekte münafık olduğunu en iyi gösteren kriterlerden biriside zekat ibadetidir. İslamın şartı olarak kabul edilen bir ibadet gene en az İslam ülkelerinde yerine getiriliyor. İslam ülkesi etiketi taşıyan ülkelerde kafir denilen batı ülkelerinden çok daha fazla gelir adaletsizliği bulunmaktadır.

Günümüzün zekattan kaçış bahanelerinden en popüler olanı kredi borcudur. Müslüman etiketli ülke halkı hiç haramdır diye korkmadan eline geçen her üç-beş kuruş paranın üzerine kredi çekerek yeni ev yada araba almaya çok hevesli. Yılarca bu faizli borçlar ödeniyor o bitince hemen tekrar borçlanılıyor böylece bu kısır döngü hiç bitmiyor. İster zengin ister orta halli olsun herkes aynı çarkın içinde. Tabi çok sevdikleri gelenekselci hocalarıda fetva vermişler ”borç düşüldükten sonra kişinin kalan malı 80 gr altından fazla ise zekat verir daha fazla malı yoksa zekat düşmez” Bu borcu olana yeni eşyalar, yeni kıyafetler, tatiller, pahalı yemekler her şey düşüyor ama zekat düşmüyor.

Tamam kredisini ucu ucuna denkleştiren, zor bela ödeyen, her şeyden kısanlarda var ama onlar da bu borcu bitirmeye görsün hemen bir yenisine başlıyorlar durmak yok.

Faiz sisteminin zekat ibadeti önüne ördüğü tek duvar kredi değil. Birde parasını faiz geliri için vadeye yatıranlar var. Banka hesabınızdaki para miktarı ne kadar yüksek ise her ay o kadar fazla faiz alıyorsunuz. Bu havadan gelen para insanların çok hoşuna gidiyor. Zekat veripte para miktarını azaltmak demek faiz gelirinde az da olsa düşme demek. Aslında işin maddi tarafı bir yana faizin oluşturduğu psikolojik etki de zekata engel oluyor.

Kredi çekerek veya faize para yatırarak hep vadeler için çalışıyor yada bu vadelerin gününü bekliyoruz. Peki dünya hayatımızında vadeli olduğunun farkında mıyız? Faiz için beklediğiniz vade dolmadan yaşam sürenizin vadesi gelebilir. Artık son dakikada edilen tevbe de fayda etmez.

Kuran hükümleri derin hikmetler içermekte ve her döneme hitap etmektedir. Yaşadığımız çağın şartları gibi bahanelere sığınmayalım kötü olan her zaman kötüdür. Allah yolunda olmak elbette sabır ve çaba gerektirir

Kur'an'da Faiz

Faiz (riba) yiyenler, ancak şeytan çarpmış olanın kalkışı gibi, çarpılmış olmaktan başka (bir tarzda) kalkmazlar. Bu, onların: "Alım-satım da ancak faiz gibidir" demelerinden dolayıdır. Oysa Allah, alış-verişi helal, faizi haram kılmıştır. Kime Rabbinden bir öğüt gelir de (faize) bir son verirse, artık geçmişi kendisine, işi de Allah'a aittir. Kim (faize) geri dönerse, artık onlar ateşin halkıdır, orada sürekli kalacaklardır. (Bakara Suresi, 275. ayet)

 Allah, faizi yok eder de, sadakaları artırır. Allah, günahkar kafirlerin hiçbirini sevmez. (Bakara Suresi, 276. ayet)

Ey iman edenler, Allah'tan sakının ve eğer inanmışsanız, faizden artakalanı bırakın. (Bakara Suresi, 278. ayet)

Şayet böyle yapmazsanız, Allah'a ve Resulüne karşı savaş açtığınızı bilin. Eğer tevbe ederseniz, artık sermayeleriniz sizindir. (Böylece) Ne zulmetmiş olursunuz, ne zulme uğratılmış olursunuz. (Bakara Suresi, 279. ayet)

Ey iman edenler, faizi kat kat artırılmış olarak yemeyin. Ve Allah'tan sakının, umulur ki kurtulursunuz.(Al-i İmran Suresi, 130. ayet)

Ondan nehyedildikleri halde faiz almaları ve insanların mallarını haksız yere yemeleri nedeniyle (öyle yaptık.) Onlardan kafir olanlara pek acıklı bir azap hazırlamışızdır. (Nisa Suresi, 161. ayet)

İnsanların mallarından artsın diye, verdiğiniz faiz Allah Katında artmaz. Ama Allah'ın yüzünü (rızasını) isteyerek verdiğiniz zekat ise, işte (sevablarını ve gelirlerini) kat kat arttıranlar onlardır. (Rum Suresi, 39. ayet)

Faiz İle İlgili Hadisler

(79) Faizli Muamele Allah ve Rasulüne Savaş Açmaktır!

(132) Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:

“Ey iman edenler! Allah’tan korkun! Eğer mü’minler iseniz faizden geri kalan kısmı bırakın! Eğer böyle yapmazsanız, Allah ve Rasulü ile harbe girdiğinizi bilin! Tevbe ederseniz, ana malınız sizindir. Ne haksızlık edersiniz, ne de haksızlığa uğratılırsınız.”

Bakara 278, 279

(80) Faizin Kaldırılması

(133) Süleyman bin Amr bin el-Ahvas babasından rivayet ederek şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i veda haccında işittim:

‘Dikkat edin, cahiliye faizlerinden her faiz iptal edilmiştir! Size mallarınızın aslını almak vardır, bu şekilde ne zulüm eder ne de zulme uğratılırsınız...’ buyuruyordu.”

Ebu Davud 3334, Tirmizi 3087, İbni Mace 3055, Albânî İrva 5/279

(134) Cabir (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

‘...Cahiliye faizi de kaldırılmıştır. Faizlerimizden ilk kaldırdığım faiz Abdulmuttalib bin Abbas’ın faizidir. O tamamıyla geçersiz kılınmıştır…’ buyurdu.”

Müslim 1218/147, Ebu Davud 1905, Nesei 2711, İbnu’l-Carud 465, İbni Mace 3074, İbni Hibban 3944, Ahmed 14447, Albânî 1017

(81) Faiz Yemenin Günahı!

(135) Abdullah ibni Mesud (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

‘Faiz yetmiş üç baptır. Onların günah cihetinden en hafifi, kişinin annesi ile zina etmesi gibidir. Bilin ki, faizin en şiddetlisi Müslüman kişinin ırzıdır!’ buyurdu.”

Hakim 2259, İbni Mace 2274, İbnu’l-Carud 647, Albânî Cami 3539

(82) Faiz Yiyene, Yedirene, Katibine ve Şahidine Lanet!

(136) Cabir (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) faiz yiyene, yedirene, faiz muamelesini yazan kimseye ve bu muamelenin şahitlerine lanet etti! ve:

‘Onlar günahta eşittir!’ buyurdu.”

Müslim 1598/106, Ebu Yağla 1849, İbnu’l-Carud 646, Beyhaki 5/275, Begavi 2054, Ahmed 1/393, 3/304, Tayalisi 343, İbni Hibban Mevarid 1112

(83) Faiz Yemek Günahı Kebâirdendir!

(137) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

“Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

‘Helak edici yedi şeyden uzak durunuz!’ buyurdu.

Sahabeler:

−Ya Rasulallah! Onlar nelerdir? dediler.

Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

1) ‘Allah’a şirk koşmak,

2) Sihir yapmak,

3) Haklı olmanın dışında Allah’ın haram kıldığı nefsi öldürmek,

4) Faiz yemek,

5) Yetimin malını yemek,

6) Düşmanla karşı karşıya iken savaştan kaçmak ve

7) Zinadan korunmuş saf mü’min kadınlara zina iftirasında bulunmaktır!’ buyurdu.”

Buhari 2615, Müslim 89/145, Ebu Davud 2874, Nesei 3673, Albânî İrva 1335


Artikel Terkait


EmoticonEmoticon