December 21, 2018

Süfyani Çıkışı



Rivayetler Süfyaninin kendi hareketini Şam (Dımışk) Dışındaki havran veya Suriye ile ürdün sınırında bulunan Der'a bölgesinden başlatacağı hususunda hemen hemen aynı içeriğe sahiptirler. Gerçi rivayetlerde onun çıktığı yer Yabis vadisi Esved (Kuru ve Siyah) Vadisi olarak adlandırılır. İmam Ali (as) şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir.

Ciğer Yiyenin (Hind) oğlu Yabis Vadisinden (kuru dere) Huruç edecek. Onun orta boyu korkunç yüzü büyük başı, ve yüzünde alaca hastalığının izleri vardır. Ona baktığına bir gözlü gibi göze çarpıyor.İsmi osman, Babasının ismi anbese'dir (uyeyne) ve Ebu Süfyan'ın evlatlarındandır. Sonunda akar suyu olan düz bir yere varır. ve orada minbere çıkar. 1
Biharu'l Envar c.52 s. 205

Kur'an-da Tefsir edilen ''Akarsuyu olan düz yer'' 2 Şam (Dımışk) Olarak tefsir edilmiştir.
2. Muminin Süresi, Ayet 50

İbni Hammadın el yazmasında Muhammed b.Cafer b. Ali'nin Şöyle dediği Rivayet edilir.

Süfyani Ebu Süfyanin oğlu Yezidin oğlu halidin evlatlarındadır. Büyük başı alaca hastalığına benzer yüzü, gözünde beyaz nokta vardır. Şamın yabis vadisi bölgesinden birinin elinde dalgalanmaya hazır bir bayrak bulunan yedi kişiyle birlikte huruç edecektir.3
İbni Hammadın El Yazması s. 75

Süfyaninin huruç zamanında Şiilerinin neler yapması gerektiğini İmam Cafer Sadık (as ) Sordularİmam süfyani Mervaniye galip gelecek ve onu öldürecek ardından Cafer Sadık (as) buyurdu: Süfyani huruç ettiğinde Erkekler Yüzünü ondan gizlesinler. Kadınlar ve çocuklarla bir sorun çıkmaz. O beş şehre Yan, Şamın şehirlerine musallat olduğunda siz kendi sahibinize (İmam Mehdi as) doğru göçün. 1
Biharu'l Envar c. 52 s 273

Anlaşıldığı kadarıyla Süfyaninin en acımasız rakibi abga ve yandaşlarıdır. Nitekim İbni Hammadın Rivayetinde geçen mervan oğullarından maksat da bunlardır.O rivayetde şöyle geçer:

Süfyani Mervaniye galip gelecek ve onu öldürecek. Ardından mervan oğullarını üç ay katledecek. derken Doğu halkına yönelecek ve sonunda küfeye girecek.. 2
2- İbni Hammaın elyazması

Rivayetlerin bazısında şöyle geçer: Şam bölgesinde şiiler Süfyaninin kıyamı sırasında onun önemli düşmanları arasında yer almayacaktır. Bilakis Abga, Ve Asheb'in adamları hem şiilerin hemde Süfyaninin Düşmanlarıdırlar.
İmam Muhammed Bakır (as) buyurdu:

Süfyani Düşmanlarınızdan İntikam Almak için size yeter. O sizin için bir alemettir. O fasık huruç ettiğinde siz bir iki aya rahat içinde olacaksınız. ondan size zarar gelmeyecek ve sizin dışınızda bir çok insanı öldürecek. ''Bazı ashabı imama Şöyle sordu: '' Böyle olduğunda eşlerimizi ve çocuklarımızı ne yapalım.? İmam (as) buyurdu: Erkekleriniz kendilerini ondan gizlesinler, Çünkü onun korku ve kötülüğü bizim şiilerimize yöneliktir. Kadınlara gelince İnşallah onlara bir zarar gelmez. Sordular ki: Peki erkeler nereye gitsinler. nereye kaçsınlar.? İmam (as) Buyurdu: İstiyen Mekkeye, Medineye veya başka bir şehire gitsin. Ama siz mekkeye gidin. Çünkü sizin toplanacığınız ve sözleştiğiniz yer Mekkedir. Süfyani Fitnesi Bir kadını hamilelik süresi olan dokuz ay kadardır. Allah'ın izniyle dokuz aydan fazla olmayacaktır.

Şam Halkı ona itaat edecek. Bazı hak yolcusu guruplar hariç Allah onları Süfyani ile birlikte olma şerrinden koruyacaktır. 2
Biharu'l Envar c. 52 s 252

Bazı Bilimcilerin bu rivayetin Lübnan, ve Şam Şiilerinin Süfyani yönetimi altına girmiyeceği ve ona ittat etmeyeceği sonucunu çıkarmışlardır ki öyle olma ihtimalı vardır. Ancak şöyle de diyebiliriz. Şam halkından onun emrine itaat etmekten kaçınacaklardır. Hicaz bölgesinden şii ve şii olmayan bilinçli guruplarında Süfyani hareketine eşlik etmekten ve onun askeri operesyonuna katılmaktan yüce Allah koruyacaktır. Muhtamelen bu da onların Süfyaninin Devletinde ki diğer normal vatandaşlara oranla özel siyasi şartlardan yararlanmaları ve bu kadar bağımsız kalabilecekleri ile alakalı bir durumdur.

Kısacası, Süfyani bölgeyi kendi emrine geçirdiğinden emin olduktan sonra kendi sının dışı operesyonlarını başlatacaktır.

Derken Süfyani tüm çabasını ıraka yoğunlaştıracak ardından ordusu kırkısyıyaya girecek ve orada savaşa başlayacak. 3
Biharu'l Envar c. 52 s 217

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon